(několik básní z rukopisné sbírky z roku 2016, kterou se chystá autor vydat
vlastním nákladem v počtu pouhých 75 kusů spolu s dalšími básnickými celky)
AD MARGINEM LYRIKY
Mocné slov uhranutí
když bezúčelné, živé o to víc;
ne argumenty, ani bez pohnutí
matematické blaho definic
Slabiky bláznů, triky stop a křiky
aliteračních dýk
nic víc než en-ten-tý-ky
her hůř než dětinských
Tradici napříč, leč přece v souhře
orchestrů nehledaných
vyhnaný kozel kouzel
praverbálních
SÓLO SOLENÍ
Kde je ta služba poezie,
když zdravě národ sobě hnije?
Kde jsou ty opery z Kapličky zlaté
při nichž tak hezky spali aristokraté?
Kde je ten lodivod s divadly,
s rolemi, které mu vypadly?
Kde je ten kouzelník z Morgenlandu,
který tu vystoupil na verandu?
Kde je ten národ ztygřelý,
když drápy snu mu zpuchřely?
Kde je ta žízeň vypitá
šílenou řekou z koryta?
Kde je to železo ke kutí,
když nepohnut jsi v pohnutí?
Kde jsou ty básně na špici,
jimiž si moříš palici?
Už stopni minihádanky
poeto zabouchnutý do slánky.
NA HUBENÉ HERCE
A jednou opět prostý ironie
zasadíš, pěvče, idylický štěp
nebeských hnízd, tam z říše jiné
nežli je tenhle omrzelý svět,
než v tobě samém škleby, bodce
útočných satir,
oříšek pro porotce:
„Co je to za styl,
kuplovat filosofy s kabaretem,
vznešené s nízkým brát si do pusy,
sarkastu pěstovat si pod baretem
univerzitně neutrálních diskuzí?“
Tak děli kritikové, proto jsi teď zvedl
obrázek inzitní na válečný štít,
rytíři směšný, mimo vřavu doby,
jdeš s Absolutnem po svém zápasit.
KAŽDÁ ZE ČTYŘ STĚN
Hudba slov? – Žalu
čaromoc!
Tak přizvi chválu
na pomoc
proti těm smutkům
šíleným –
A přesto půjdeš
kamením
jazyka chrámem
zříceným.
Jazyka duší
ztracenou
oživíš vrbu
skácenou.
Tak vždycky znovu
vybudíš
i chválou mocnou
tentýž kříž.
CENTRUM SECURITATIS
„Hledej vždy jen slovo přiměřené,
odvrhni expresivní nadsázky – “
Po marné snaze o bytí oproštěné
znovu se vpravíš do masky,
do kostýmů a stylizací pódiových,
byť nevstoupil jsi nikdy na práh divadla;
scénu si vytváříme sami, málo opravdoví.
Pravda je vždycky hlouběj zapadlá
než dialog a blízkých pochopení,
konvenční hra na já a ty:
něco je v nás neschopno vyloupení,
i vyloupnutí z temné prázdnoty,
kterou však rádi znázorňujem v básni
popisem paradoxním plnokrevných slov,
i v umenšení pokorném sebechvála zazní,
i vzkazy v láhvích na moři čekají na výlov.
Za všemi kulisami, zrcadly i slovy
mlčení opravdové už si netleská
a nepředvádí v kumštu supernovy,
ba ani zjevení prý vpravdě nebeská,
tam v hloubi samoty se potkáš jednou s Někým,
jehož ses neodvážil nábožensky skrýt
do jmen či nejmen ze slov apotéky,
v Něm pouze umřeš, nebo začneš být.
OD NENÍ DO NENÍ
Až pustí nás všech časů
uvěznění
naleznem možná vpravdě
co zde není
Skutečnou spásu
ze zoufalství
překračující
svět i jáství
Není nám dáno
zjevit více
kupujem moudrost
v apatyce
Jen lidské léky
k ulehčení
vydržet nezřít
co zde není
„JEN VZLÉTNOUT“
(za sochařem I. J. )
Plastika toho jména na svahu
zvěstuje dodnes,
žes choval odvahu
do nebe donést
všechen ten země srab
i žalu kámen,
našeho bytí žlab:
by Bůh, co pramen
zjevil se lidem všem,
zavrhnuv kléru samolibou kutnu.
Buď žehnán, Mistře, za ten vzmach
pískovce k Absolutnu.